Eerste werkweek - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Sylvia Klaassens - WaarBenJij.nu Eerste werkweek - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Sylvia Klaassens - WaarBenJij.nu

Eerste werkweek

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

04 September 2014 | Curaçao, Curaçao

Maandag 1 september al weer.. Mijn eerste stage dag heb ik volstaan.
We moesten ons melden om 8 uur bij onze praktijkbegeleider. De stagiaires die vandaag moesten beginnen hadden zich gemeld en hebben papieren nog ondertekent.
Vervolgens zijn we naar het leercentrum geweest in het ziekenhuis zelf. Daar zaten de mensen die ons naar de afdeling gingen brengen. Gezellig nog met medestudenten van het ziekenhuis gepraat. De medische termen in het Papiaments doorgelezen en we werden tegen 20 voor 10 opgehaald om naar de afdeling te gaan. Spannend hoor, toen begon het bij mij ook wel te kriebelen. Eenmaal aangekomen werd ik in de kantine neer gezet met de woorden; er komt zo een hoofdzuster naar je toe voor een gesprek. Daar zit je dan, mensen komen binnen, stellen zich voor, gaan weer weg en dat tot aan 11 uur. Het hoofd was me vergeten en is weg gegaan, ik werd dus op sleeptouw genomen door een zuster.
Leuke dame, en sowieso leuke mensen deze dag op de afdeling.

Het was een indrukwekkende en al een zeer leerzame dag. Mensen komen binnen, er word gehandeld en papierenwereld word bijgehouden. Controles worden gedaan. Zo de eerste dag is alles nog een raadsel, veel vragen en goed luisteren naar de taal. Want dat merk ik nu wel, dat heb ik hard nodig. Ze willen het graag voor me vertalen als ik vraag waar het over gaat.
Zelf initiatief tonen is erg belangrijk. Zoveel tijd hebben ze niet voor mij omdat ze zelf ook druk bezig zijn met het verrichten van zorg.
Ik heb vandaag veel soorten mensen gezien en ook met verschillende aandoeningen.
De papierenwereld was voor mij nog een groot vraagteken, gelukkig schrijven ze wel alles op in het Nederlands zodat ik het wel kan lezen wat er word gedaan en wat de klachten zijn.
Ik heb vandaag ook al wat mogen doen. Het assisteren van de zuster bij een ingreep.
Ze vertelden mij dat ik tot half 5 moest werken omdat ik later op de afdeling aankwam. Vind het niet erg, zo heb ik ook de wisseling van de dienst meegemaakt en gezien hoe het gaat als er zusters weg komen en nieuwe hoofddokters en zusters weer komen.

Op het ene moment is het rustig en kan je even rustig aan doen en zorgen dat alles op orde komt. maar 10 minuten later kan het al wel heel anders zijn. Zo ligt er niks, en zo liggen er 10 mensen in 1 keer.
Allemaal indrukken en een nieuwe belevenis, wat ik wel heel mooi vond.
Na de overdracht mocht ik meelopen met een zuster op de Triage kamer. In deze kamer worden de patiënten voor het eerst gezien en word gevraagd wat er aan de hand is en worden de eerste controles uitgevoerd. Vervolgens word dat besproken met de hoofdarts om te zien of het noodzakelijk is om te helpen op de SEH of dat het met advies naar de huisdokter moet gaan. Erg indrukwekkend en zo kreeg ik ook een beeld van hoe het van het begin af aan er aan toe gaat.

Om half 5 was mijn eerste stage dag al weer afgelopen.
Tassen pakken en naar de plek waar we hadden afgesproken, tot dat ik een appje kreeg dat het niet duidelijk was waar ik was en dat zowel mama als huisgenootjes zich zorgen maakte. Logisch ook, op de afdeling heb ik geen internet dus kon het hun niet laten weten.
Na vele berichten te hebben gewisseld en later horend dat ze nog op de afdeling zijn geweest, ben ik eindelijk maar toch thuis gekomen.
Iedereen moe, en chaggie omdat ik niet daar was op de tijd wat we hadden afgesproken, (maar ja, toen nog niet wetende dat ik later thuis kwam)
Die avond rustige avond gehad naar elkaar toe en bij gekomen van onze eerste stage dag.

Dinsdag 2 September
Zo, goede morgen wekker - 5:20 uur. Fijn dat je me weer wakker maakt voor mijn 2e dag stage. Ik heb er weer zin in. Ben benieuwd wat deze dag mij brengt.
Netjes weer met z'n allen naar stage en om 20 over 6 zat ik weer op de afdeling. Half 7 vond de overdracht plaats, in het Papiaments natuurlijk :(. Moeilijk hoor..... Alle formulieren maar nalezen van de patiënten die op dat moment op de afdeling verbleven. En op dinsdag blijkt het poets dag te zijn van de bedden, dus vroeg in de morgen beginnen we er maar mee omdat je niet weet wat je qua drukte kan verwachten van de dag. Wel zeggen ze dat het op de dinsdag en donderdag het drukst is van de week. In de morgen lekker rustig gehad. Wat ''kleine'' patiënten met lage bloeddruk of duizeligheid. In de gips kamer was het die ochtend wel redelijk druk. Daar heb ik ook nog even bijgezeten en gezien hoe ze daar gipsen. Wel op de zelfde manier maar wij in Nederland zijn verwent met een kleurtje en de afwerking vind ik iets mooier bij ons hahaha..
Om 10 uur kwam de Praktijkbegeleider op de afdeling en we hebben samen met het hoofd van de afdeling die gaat over stagiaires, een gesprek gehad over ervaringen, verwachtingen, goede punten van mezelf en wat minder goede punten, Ik was toch wel een beetje zenuwachtig maar het gesprek is goed verlopen
Ik moet mijn doelen en persoonlijke doelen wel veranderen want ik wist niet van te voren dat ik stage zal gaan lopen op de SEH (Spoed Eisende Hulp).
Er zit op deze afdeling genoeg uitdaging in, en mijn verpleegkundige kwaliteiten worden zeker op de proef gezet en uitgebreid.
Ik zal veel leren en vandaag had ik ook meer zicht op de afdeling. heb veel met iedereen mee gelopen om zo van alle kanten mee te kijken. Vandaag heb ik ook kleine ingrepen bekeken in de operatiekamer. Heel indrukwekkend. En op de afdeling is het soms ''poko poko.. - langzaam aan. Niet druk maken - no stress.
Initiatief nemen is erg belangrijk, zelf goed de grenzen aangeven en veel vragen, ze staan wel open voor vragen en het uit te leggen.

Om 15:00 uur was ik weer vrij, zonder gemopper elkaar opgehaald haha. Snel nog wat boodschappen doen en vroeg eten want onze eerste Papiamentse les gaat beginnen vanavond.
het koken gaat ook al steeds beter, je moet nu voor jezelf zorgen want mijn lieve papa en mama zijn niet in de buurt me nu te helpen,
Ook de was moet nu zelf gedaan worden. Daar word ik volwassen van :) :-)..
Mooi op tijd klaar, vragen we hoe laat die vrouw komt, blijkt dat ze niet komt. Omdat we ons vergist hadden in dagen, Het begint pas donderdag 4 september (we willen te snel met de tijd)
Ook wel lekker om even niks te hebben.
Vanavond werd er ook besloten dat 1 van onze medestudent gaat stoppen en naar huis gaat, Heel jammer maar ja.. we moeten verder.
Zo loopt deze dag ook ten einde met veel ervaring en met veel indrukken.

Woensdag 3 september..
Alweer woensdag en alweeeer gaat die wekker zo vroeg, daar moet ik zeker aan gaan wennen.
Vanmorgen even veel gedachten bij thuis, Even weer laten bezinken dat ik hier nog voor 15 week zit. Maar dan denk ik weer aan de tijd dat ze hier langs komen en weer een dikke knuffel kan geven aan mijn super lieve papa en mama.
En Skype, het is een uitkomst. Wat fijn dat het kan.
Maar buiten dat om moest ik me weer klaar maken en aan het werk.
Nu alleen naar ziekenhuis lopen (vanaf parkeerplaats dan) zo in de morgen. Maar met volle zin ga ik weer

Donderdag 4 september.
Wederom weer een vroege dienst. Het lijkt wel alsof ik hier al veel langer ben dan anderhalve week.
Vandaag hebben we een rustige dag gehad, heb veel meer gedaan dan de afgelopen dagen. Door de doktersassistente aan het werk gezet om kleine dingen te doen, erg leuk en leerzaam.. Op deze manier hou ik mijn verpleegkundige activiteiten op pijl.
Ik heb wel gemerkt dat veel ingrepen gewoon op de afdeling word gedaan maar ook door de huisdokter (huisarts).
Vandaag ook weer een leuke dag gehad, een goede rondleiding gekregen van voor af aan hoe het gaat met als een patiënt binnenkomt. Boekwerken doorgelezen en verdiept in de SEH.
om 15:00 uur maar weer richting huis en kan ik zeggen,, mijn eerste werkweek zit er op en dit vond ik al indrukwekkend en weet zeker dat ik heel veel ga leren.
Dus mensen Fijn weekend gewenst.

tot een volgende ronde :-)

  • 05 September 2014 - 22:08

    Mariska:

    Hee meis,

    Wat supergaaf om je verhalen te lezen zeg!
    T klinkt in ieder geval super om daar te zijn.
    Hou je taai en een goed weekend!

    dikke kus,

    Mariska & Peter.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sylvia

Hier op mijn blog zal vanaf 25 augustus mijn verhalen op komen te staan met wat ik allemaal ga beleven in Curaçao.

Actief sinds 12 Juni 2014
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 7567

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2014 - 20 December 2014

mijn stage in Curaçao

Landen bezocht: